Hoe mediteren

Mediteer je met me mee? In dit filmpje nodig ik je alvast uit om 5 minuutjes samen met mij te mediteren. Ik leg je stap voor stap uit hoe en waarom je dit doet. Ik vind het fijn dat je vandaag samen met mij wil mediteren!

Anja T’Kindt – inspirator Meditation for Everyone

Druk in je hoofd – Rust in je leven.

Hoe mediteren

Ga zitten. Stil en rechtop.
Sluit zachtjes de ogen. Zit ontspannen en alert.
Weest stil en begin inwendig het door jou gekozen woord te zeggen.
Luister ernaar terwijl je het innerlijk zegt, vriendelijk maar aanhoudend.
Wanneer de gedachten en beelden bij je opkomen, dan leiden ze je af van de meditatie. Keer daarom steeds met zachtheid terug naar je woord.
Ga met humor om met je verstrooiing. Laat elk oordeel over je meditern los.
Mediteer elke ochtend en elke avond. Bouw geleidelijk op tot 20 à 30 minuten.

Zeg je woord

Mediteren is universeel en menselijk. Kies een woord dat bij jou past, bv liefde, vrede. Wie vertrouwd is met een religieuze traditie neemt vaak een mantra of gebedswoord uit zijn eigen traditie. Sommige mensen kiezen ervoor te mediteren met hun ademhaling. Vanuit de christelijke wijsheid bevelen we jou het woord ‘maranatha’ aan. Zeg het woord als vier gelijkwaardige lettergrepen. Een gekende mantra uit het hindoeïsme is ‘ohm mane padme ohm’.

Discipline

Bouw je meditatietijd rustig op naar 2x 20 à 30 minuten per dag. Laat je niet ontmoedigen als het eens niet lukt, maar begin gewoon opnieuw. Na een tijdje komt vanzelf het verlangen om meer en regelmatiger te mediteren.

Hulpmiddeltjes:

  • Doe mee aan de wekelijkse online groep. Weten dat anderen ook mediteren, zorgt voor verbondenheid.
  • Bouw je meditatietijd in in je dagschema, na een tijdje wordt het een gewoonte zoals je tanden poetsen
  • Lukt het je niet meer om vandaag te mediteren? Weet dan dat vandaag één minuut mediteren beter is dan het plan om morgen 20 minuten te mediteren. Wees mild met jezelf.